Nová neochota utrácet za luxusní zboží způsobila v předchozím roce také propad tržeb na ostrově Hainan, který je pro tento průmysl důležitým čínským nákupním rájem. Výdaje za bezcelní zboží v ostrovní provincii klesly meziročně o 29,3 % na 30,94 miliardy jüanů, což odpovídá 4,1 miliardy eur v roce 2024.
Propad tržeb je neúspěchem i pro zahraniční luxusní značky. Na ostrově mají své prodejny globální luxusní společnosti, jako jsou LVMH a Kering. Po pandemii koronaviru a ukončení přísných výluk očekávaly boom. Zejména světové kosmetické společnosti jako L'Oreal a Estee Lauder vkládaly do Hainanu velké naděje. Kosmetické výrobky tam v roce 2023 tvořily více než 40 % bezcelního prodeje.
Poznámka: Společnosti uvedené v tomto článku byly vybrány jako příklady a nepředstavují investiční doporučení.
Někteří evropští giganti v oblasti luxusního zboží dosáhli v roce 2024 lepších výsledků, než se očekávalo
Některé z velkých skupin luxusního zboží si však v roce 2024 vedly lépe, než se očekávalo, a to navzdory propadu v Číně. Například francouzská skupina Hermes se na konci roku 2024 vymykala trendu v odvětví a zaznamenala překvapivě velký skok v tržbách. Výrobce kabelek vykázal za čtvrté čtvrtletí měnově upravený nárůst obratu o téměř 18 % na 4 miliardy EUR. Analytici očekávali výrazně nižší růst. Čistý zisk vzrostl o 6,7 % na 4,6 miliardy eur. Čísla byla na burze přijata euforicky.
Akcie společnosti Hermes po oznámení údajů dokonce vzrostly na nové rekordní maximum. V ročním srovnání si v poslední době připsala zhruba 17 procent. Za deset let se cena akcie Hermes zvýšila dokonce desetkrát. Naposledy měla společnost na burze hodnotu 284 miliard eur, což ji v oborovém srovnání řadí na druhé místo za LVMH.
Pozitivně překvapila i čísla švýcarského výrobce hodinek Richemont a britské Burberry. Obě společnosti dokázaly kompenzovat propad v Číně dobrými obchody v USA. Richemont, známý svými šperky a hodinkami Cartier, zaznamenal v důležitém vánočním čtvrtletí překvapivě silný růst tržeb o 10 % na rekordních 6,2 miliardy eur. Nejdůležitějším motorem růstu byla pro švýcarskou společnost Amerika, ale Richemont rostl také v Evropě a Japonsku. Ve Velké Číně se však tržby snížily.
Britský výrobce luxusních oděvů Burberry se ve vánočním čtvrtletí také dostal překvapivě lehce díky vyšší poptávce v USA. Přestože se maloobchodní tržby ve třetím čtvrtletí snížily o 4 % na 659 milionů liber šterlinků, což odpovídá 780 milionům eur, odborníci očekávali mnohem výraznější pokles o téměř 13 %. Zvýšená poptávka v Americe byla neočekávaná. Navzdory poklesu se lépe, než se očekávalo, dařilo také v Číně.
LVMH a Kering zklamaly svými ročními výsledky
Čísla francouzského průmyslového gigantu LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) byla smíšená. Přestože skupina v uplynulém roce překvapivě dosáhla mírného nárůstu obratu o 1 % na 84,7 miliardy eur, provozní zisk klesl výrazněji, než se očekávalo, a to o 14 % na 19,6 miliardy eur. V konečném důsledku čistý zisk klesl o 17 procent na 12,6 miliardy eur. Z hlediska tržní kapitalizace ve výši 350 miliard eur je LVMH nejhodnotnější společností mezi evropskými skupinami vyrábějícími luxusní zboží.
Výsledky luxusní skupiny Kering byly na burzách přijaty špatně. Obrat skupiny vyrábějící luxusní zboží klesl v roce 2024 o 12 % na 17,2 miliardy eur. Tržby značky Kering Gucci klesly ještě výrazněji, a to o 23 procent. Navzdory snahám společnosti o snižování nákladů se provozní výsledek propadl téměř o polovinu na 2,6 miliardy eur. Podle vedení společnosti Kering však v poslední době došlo alespoň k mírnému zlepšení poptávky v Číně a Severní Americe.
Odborníci z odvětví očekávají, že oživení začne
Odborníci z poradenských společností Bain a McKinsey rovněž vidí v odvětví bod zlomu před nadcházejícím oživením. Podle prognóz společnosti McKinsey by měl světový trh s luxusním zbožím v letech 2025 až 2027 opět růst v průměru o 2 až 4 %. Poradenská společnost přisuzuje zvláštní růstový potenciál koženému zboží a šperkům a očekává, že tyto dvě skupiny výrobků porostou v tomto období dohromady o 4-6 % ročně.
Naši kolegové ze společnosti Bain, kteří pojem luxusního zboží definují šířeji, identifikovali trend odklonu od luxusního zboží směrem k luxusním produktům zaměřeným na zážitky, jako je exkluzivní cestování nebo v případě bohatých zákazníků umělecká díla a exkluzivní sportovní vozy.
USA by se mohly stát novým motorem růstu
Naděje odvětví se upínají také k očekávanému oživení čínského trhu. Podle prognóz společnosti McKinsey je pravděpodobné, že čínský trh s luxusním zbožím v letech 2025 až 2027 opět poroste o 3 až 5 %. Oživení by mohla nastartovat zejména vládní opatření na podporu ekonomiky.
Experti McKinsey však vidí ještě větší potenciál ve výši 4 až 6 procent pro americký trh. Ten by mohl převzít roli Číny jako tahouna růstu tohoto odvětví. Pokles inflace a vyšší disponibilní příjmy by měly mít pozitivní dopad na poptávku po luxusním zboží mezi spotřebiteli se středními příjmy. K tomu se přidává rostoucí počet bohatých kupujících. Evropští giganti v oblasti luxusního zboží se však musí připravit na možnou hrozbu sankčních cel uvalených novým americkým prezidentem Donaldem Trumpem.
Silné zastoupení luxusních skupin v předním evropském indexu
Luxusní sektor je pro evropský akciový trh velmi důležitým ekonomickým faktorem. Luxusní společnosti LVMH, Kering a Hermes patří mezi společnosti v indexu Euro-Stoxx-50, který je předním indexem v eurozóně. Celkově index zahrnuje 50 největších a nejvýznamnějších společností kótovaných na burze v eurozóně.
Investoři, kteří chtějí investovat do luxusního sektoru, se proto evropskému akciovému trhu těžko vyhnou. V každém případě má smysl široce diverzifikovaná investice, která kromě luxusního sektoru zahrnuje co nejvíce dalších odvětví. Za pozornost by mohl stát například akciový fond ERSTE RESPONSIBLE STOCK EUROPE. Součástí jeho portfolia jsou i tři zmíněné společnosti, LVMH, Kering a Hermes. Obecně lze říci, že evropské akcie v roce 2025 zatím překonávají americké akcie – což je trend, z něhož by v budoucnu mohly možná těžit i akcie luxusních společností.
Tento článek nepředstavuje investiční doporučení ani investiční poradenství podle příslušných právních předpisů.
Všechny uvedené informace jsou pouze informativní a nezávazné.
Hodnota investičních nástrojů může stoupat i klesat, jejich minulá výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Stanovené investiční cíle nejsou zaručeny s ohledem na nepředvídatelné výkyvy na finančních trzích.